Παρασκευή 23 Μαΐου 2008

3D Απεικόνιση

Σήμερα, έχουν κάποια διάδοση οι μέθοδοι απεικόνισης τρισδιάστατων σκηνών που απαιτούν από το χρήστη να φοράει ειδικά γυαλιά, χωρίς παρόλα αυτά να γνωρίζουν την αποδοχή την οποία έλπιζαν οι κατασκευαστές. Αντίθετα μία νέα γενιά οθονών που αποκαλούνται αυτοστερεοσκοπικές παρέχουν τρισδιάστατη απεικόνιση χωρίς κανέναν πρόσθετο εξοπλισμό. Οι οθόνες αυτού του τύπου χωρίζονται σε τουλάχιστον δυο κατηγορίες ανάλογα με τις τεχνικές που χρησιμοποιούν για τη δημιουργία της τρισδιάστατης σκηνής. Τα λεγόμενα Parallax Barrier Monitors διαθέτουν δύο αλληλοκαλυπτόμενες οθόνες LCD, από τις οποίες η πίσω οθόνη προβάλλει ξεχωριστές εικόνες για το αριστερό κα το δεξί μάτι του χρήστη. Η μπροστινή οθόνη διαθέτει πάρα πολλές κάθετες λεπτές λωρίδες, που λειτουργούν ως οπές μέσα από τις οποίες κάθε μάτι βλέπει την αντίστοιχη εικόνα. Στην αυτοστερεοσκοπική οθόνη που αναπτύσσεται στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης σε κάθε ίντσα πλάτους υπάρχουν 20 μικρολωρίδες, οι οποίες λάμπουν σε τρεις ξεχωριστές διαδοχικές φάσεις, που η καθεμία τους παίρνει ένα εξηκοστό του δευτερόλεπτου για να ολοκληρωθεί. Κάθε μικρολωρίδα είναι ορατή είτε από το ένα είτε από το άλλο μάτι - ποτέ και από τα δύο. Ένας άλλος τύπος αυτοστερεοσκοπικών οθονών, τα Lenticular Monitors, διαθέτουν στις επιφάνεια τους λεπτούς πλαστικούς κυλινδρικούς φακούς, μέσω των οποίων επιτυγχάνουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Οι πιο εξελιγμένες από τις αυτοστερεοσκοπικές οθόνες διαθέτουν σύστημα ανίχνευσης του βλέμματος των χρηστών, με τη βοήθεια μιας τεχνολογίας η οποία αποτελεί παραλλαγή της IBM BlueEyes. Με τη βοήθεια του συστήματος αυτού ο χρήστης δεν είναι υποχρεωμένος να στέκεται σε κάποιο συγκεκριμένο σημείο για να έχει την καλύτερη θέα, αλλά αντίθετα μπορεί να κινείται μπρος πίσω ή να στρίβει το κεφάλι του.



Η “μαγική σφαίρα": Η Actuality Systems (http://actuality-systems.com/) έχει αναπτύξει μια καινοτόμο αυτοστερεοσκοπική οθόνη, που διαφέρει ριζικά από οτιδήποτε έχουν παρουσιάσει άλλοι κατασκευαστές. Η οθόνη είναι στην πραγματικότητα μία διαφανής σφαίρα, στο εσωτερικό της οποίας επιπλέουν τρισδιάστατα αντικείμενα, ορατά από οπουδήποτε στην περίμετρο ή από οποιοδήποτε ύψος. Η εικόνα δημιουργείται παίρνοντας τρισδιάστατα δεδομένα και κόβοντας τα σε λεπτές “φέτες", οι οποίες στη συνέχεια προβάλλονται με μεγάλη ταχύτητα σε μια επίπεδη επιφάνεια που περιστρέφεται 730 φορές το λεπτό μέσα στη σφαίρα. Η οθόνη έχει διάμετρο 10", μπορεί να επιδείξει περίπου 100 εκατ. voxels (σημεία στο χώρο), χρησιμοποιεί κανονικό φως (όχι laser) και είναι συμβατή με Windows 2000 και Linux, καθώς και με αρκετά προγράμματα που κάνουν χρήση της βιβλιοθήκης γραφικών OpenGL. Φυσικά, μπορούν να τη βλέπουν ταυτόχρονα οσαδήποτε άτομα βρίσκονται γύρω της. O όγκος της τρισδιάστατης εικόνας που προβάλλει συντίθεται από 198 επίπεδες φέτες, μέγιστης ανάλυσης 768x768. Τέλος, για να μην κουράζω, οι επίπεδες οθόνες 3D απεικόνισης ήδη προετοιμάζονται και διατίθενται από εταιρίες όπως η Deep Video Imaging με το μοντέλο Actualdepth(ωραίο όνομα:-).



Δεν υπάρχουν σχόλια: